همشهری آنلاین: چین درحال تولید زیردریایی است که می‌تواند مسیر شانگهای تا سان‌فرانسیسکو را در کمتر از دو ساعت طی کند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، محققان چيني مي‌گويند اين زيردريايي جديد با ايجاد حباب‌هايي در اطراف بدنه‌اش از ميزان كشش سطحي آب روي بدنه زيردريايي كاسته و به سرعت حركت آن مي‌افزايد.

محققان معتقدند زيردريايي‌هاي موسوم به حفره‌دار يا داراي كاويتاسيون به صورت تئوري مي‌تواند در زير آب به سرعت صوت دست يابد،‌سرعتي برابر پنج هزار و 800 كيلومتر بر ساعت.

زيردريايي جديد را لايه‌اي از حباب‌هاي هوا در بر مي‌گيرد تا از عوارض ناشي از كشش سطحي آب جلوگيري كند. اين زيردريايي براساس تكنولوژي كه در زمان جنگ سرد توسط شوروي ايجاد شده‌بود ساخته مي‌شود.

اژدر شوروي كه از اين تكنولوژي بهره برده بود، شاكوال نام داشت و مي‌توانست با سرعت 370 كيلومتر بر ساعت در زير آب حركت كند، سرعتي كه نسبت به سرعت رايج اژدرها در آن دوران بسيار قابل توجه بود.

به اين شكل چنين زيردريايي مي‌تواند سرعت سفرهاي ميان اقيانوسي را به كمتر از يك تا دو ساعت برساند. تكنولوژي اين زيردريايي توسط تيمي از دانشمندان موسسه هاربين دردست ساخت است.

زيردريايي‌هاي معمولي به دليل اينكه تحت تاثير كشش سطحي آب قرار مي‌گيرند، داراي محدوديت سرعت هستند. اما لايه حبابي كه اطراف زيردريايي چيني ها را خواهد گرفت، مي‌تواند اين كشش سطحي را به شدت كاهش داده  و سرعت را به سرعت صوت نزديك كند. البته اين لايه به تدريج دچار فرسايش مي‌شود اما در مقابل مي‌تواند سرعت سفرهاي زيردريايي را افزايش دهد.

پس از اينكه سرعت زيردريايي به 75 كيلومتر بر ساعت رسيد،‌ وارد وضعيت كاويتاسيون مي‌شود و سرعت افزايش پيدا مي‌كند.

محققان چيني مي‌گويند با وجود اينكه نوع تكنولوژي مورد استفاده در ساخت اين تكنولوژي شناخته شده‌است،‌اما براي توليد نهايي آن بايد مشكلات زيادي از سر راه برداشته شوند.

کد خبر 270060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha